Tuesday 3 April 2012

Compression ratio

Hubungan antara block aftermarket (rebore std/overbore/racing) dengan tahap Compression Ratio (CR) dan kapasiti (cc) pada enjin selepas penukaran block pada head standard, dan crankshaft berukuran standard

enjin 100 (stock)
=97.205625cc
cr =9:1
enjin 100 (block 53mm)
=109.22024025cc
cr =10.1:1
enjin 100 (block 56mm)
=121.934736cc
cr =11.3:1

enjin 110 (stock)
=111.6473567cc
cr =9.3:1
enjin 110 (block 57mm)
=129.1357287cc
cr=10.8:1
enjin 110 (block 60mm)
=143.08668ccm
cr =11.9:1

enjin 128 (stock)
=130.4023474cc
cr =10:1
enjin 128 (block 57mm)
=150.8284894cc
cr =11.6:1
enjin 128 (block 65mm)
=196.1373863cc
cr =15.0:1

enjin 135 LC (stock)
=134.4534066cc
cr =10.9:1
enjin 135 LC (block 65mm)
=199.8098914cc
cr =15.8:1

enjin belang 150 (stock)
=147.3497456cc
cr =10.2:1
enjin belang 150 (block 78mm)
=233.2143216cc
cr =16.1:1


Kelebihan cr tinggi
Nisbah mampatan yang tinggi membolehkan enjin untuk mengekstrak lebih banyak tenaga mekanikal dari jumlah bahagian udara/bahan api disebabkan oleh kecekapan haba yang lebih tinggi. Nisbah tinggi meletakkan oksigen dan molekul bahan api ke dalam ruang yang lebih kecil dengan haba mampatan adiabatik dan menyebabkan pencampuran dan penyejatan titisan bahan api lebih baik.

Perbezaan kedua model kawasaki yg menggunakan enjin yang sama tetapi spesifikasi yang berlainan-

Kawasaki EX250H

Type - 4-stroke Inline-twin, DOHC, Liquid-cooled, Eight-valve, with counterbalancer Displacement - 248 cc
Bore and Stroke - 62.0 × 41.2 mm (2.44 × 1.62 in)
Compression Ratio- 12.4:1
Performance 0–60 mph (0–97 km/h)5.75 s[4] 1/4 mile14.59 s @ 87.82 mph (141.33 km/h) Maximum power 27.9 kW (37.4 hp) @ 12,500 rpm
Maximum torque 13.15 ft·lb (17.83 N·m) @ 9,000 rpm

Kawasaki EX250J
Type - 4-stroke Inline-twin, DOHC, Liquid cooled, Eight-valve, with counterbalancer Displacement - 249 cc
Bore and Stroke - 62.0 × 41.2 mm (2.44 × 1.62 in)
Compression Ratio - 11.6:1 (compression lebih rendah)
Performance 0–60 mph (0–97 km/h)7.72 sec 1/4 mile15.58 s @ 81.98 mph (131.93 km/h) Maximum power 23.5 kW (32hp) @11,000rpm Maximum torque 13.6 ft·lb (18.4 N·m) @ 9,750 rpm


Kekurangan cr tinggi
Walau bagaimanapun, nisbah mampatan yang lebih tinggi akan membuat enjin KNOCKING jika lebih rendah bahan api oktana (RON) digunakan, juga dikenali sebagai DETONATION. Ini boleh mengurangkan kecekapan atau meROSAKkan enjin seperti kita lihat dimana LC 135 yang menggunakan block 65mm yg mempunyai nisbah mampatan yang tinggi mempunyai jangka hayat yang rendah, tetapi ianya masih boleh ditangani dengan menggunakan piston bertekanan rendah dan gasket yg tebal. Kebiasaannya jumlah nisbah mampatan adalah 10:1 kebawah. Bagi model-model sportbike biasanya mempunyai jumlah nisbah mampatan yang tinggi iaitu di sekitar 11:1 hingga 13:1.

1 comment:

  1. Block yang boleh dipakai oleh Fz150i paling tinggi berapa

    ReplyDelete